]

Зв'язатися з нами

acrec.kma@gmail.com

Національний університет «Києво-Могилянська академія», м. Київ, вул. Волоська 8/5, корпус 5, офіс 110-Б.

Корупція під час фінансування політичних партій

Корупція при фінансуванні політичних партій відбувається дуже часто через причину надходження інвестицій із бізнес-джерел. Розслідування з викриття джерел фінансування партії “Батьківщина”, показало, що “спонсори не змогли чітко пояснити журналістам яким чином вони робили пожертви та звідки в них такі кошти”. За 2018 рік на рахунки партії надійшло 154,5 мільйона гривень, 144 із них – переказали фізичні особи. Подібні корупційні схеми використовують політичні партії, щоб приховати “реально зацікавлених” осіб, які інвестують свої кошти у політичні партії, для того, аби отримати певні політичних і економічних преференцій. 

Визначення та джерела фінансування

Корупція під час фінансування політичних партій виникає, коли  партії, приймають кошти від бізнесменів, які навмисно підтримують партії як спосіб забезпечення прибуткових договорів з державою, або, можливо, ще гірше, для запевнення, що держава “закриє” очі на їх незаконні діяння. В обмін на інвестовані кошти, депутати приймають політичні рішення на основі приватних інтересів, а не загального блага. 

Щодо джерел фінансування, то їх класифікують наступним чином:
  • вступні й членські внески;
  • підприємницька діяльність партій;
  • інституціональні пожертвування;
  • державне фінансування;
  • приватне фінансування ( детальніше – тут). 

Які типи фінансових правопорушень є найпоширенішими?

Порушення положень про фінансові джерела: 
  • одержання засобів із заборонених джерел;
  • перевищення розміру приватних пожертвувань;
  • перевищення розміру виборчих витрат
Порушення положень про фінансову звітність партій, її гласності і відкритості:
  • непредставлення щорічних фінансових звітів і звітів про надходження і витрати коштів у період виборчої кампанії;
  • представлення цих звітів із порушенням встановлених термінів;
  • неопублікованість звітів;
  • використання в звітах фальсифікованих даних (детальніше – за посиланням).

Як цей процес регулюється законодавством України?

Антикорупційним законодавством передбачена відповідальність за порушення порядку звітування політичними партіями:
  • адміністративна: ст. 212-21 (КпАП ) за порушення встановленого порядку або строків подання звіту політич- ної партії про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру або подання фінан- сового звіту, оформленого з порушенням встановлених вимог, передбачено відповідальність у вигляді накладення штрафу від трьохсот до чотирьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
  • кримінальна: ст. 159-1(КК) – ч. 1 відповідальність за подання завідомо недостовірних відомостей у звіті партії про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру у вигляді штрафу від 100 до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до 2 років, або обмеженням волі на той самий строк, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до 3 років; – ч.3-4 (кваліфіковані склади злочинів) – максимальне покарання позбавлення волі строком до 3 років із спеціальною конфіскацією (детальніше – тут).

Якої шкоди суспільству приносить цей механізм?

В контексті негативного впливу корупції під час фінансування політичних партій, існують три взаємопов’язані проблеми:

  • нерівний доступ до фінансування, що підриває рівень гри у політичній конкуренції;
  • політичний настрій, який часто служить проводом для корупції;
  • захоплення політики, і гроші в політиці, які впливають на суспільну довіру до політики та політиків.

Як виявити ознаки корупції під час фінансування політичних партій?

  • Перевірити відповідності фактичної адреси політичної партії юридичній;
  • Перевірити наявність найманих працівників в секретаріатах партій, щоб виявити, чи не приховує партія частину своїх видатків на оплату праці таким працівникам, адже наразі склалась ситуація, коли більшість партій працює завдяки безкоштовним «волонтерам»;
  • Перевірити наявність територіальних осередків та їх фінансову звітність (всі партійні осередки в регіонах відповідно до Закону мають бути зареєстровані як юридичні особи; зобов’язані мати відкриті банківські рахунки);
  • Перевірити загальну вартість усього майна, яке перебуває у власності політичної партії;
  • Перевірити перелік нерухомого майна, що перебуває у власності політичної партії. Цю інформацію варто порівняти з кількістю офісів, які вони використовують;
  • Перевірити склад рухомого майна (автотранспортні засоби). Перш за все, звертаємо увагу на співвідношення марки, моделі, року випуску, дати придбання та вартості придбання;
  • Перевірити список рухомого та нерухомого майна, яке перебуває на пра- ві користування у політичної партії;
  • Ідентифікувати, скільки грошей у політичної партії залишилось станом на кінець відповідного звітного періоду (зазвичай, кошти знаходяться в афілійованих банківських установах);
  • Перевірити відомості про грошові внески на кінець відповідного звітного періоду (у разі великих сум внесків, перевірити зв’язок особи з політичною партією, наявність родинних або бізнесових зв’язків з окремими партійцями);
  • Перевірити дані про суми коштів, що надійшли в якості спонсорських внесків. Наразі ці рядки звіту партії залишаються пустими, хоча кілька політичних партій вже показали спонсорські «вливання»;
  • Перевірити відомості про здійснення платежів з рахунків політичної партії;
  • Перевірити список фінансових зобов’язань, що існували у політичної партії (перед фізичними особами, в більшості випадків, це стосується виплати заробітної плати).

До яких рекомендацій мають прислухатись політичні партії в Україні?

1) Нормативно-правова база політичних фінансів повинна бути: (а) всеосяжною (включаючи положення про джерела фінансування, дозволені витрати, розкриття, звітування, виконання та санкції), (б) викладені чіткою та однозначною мовою, та (в) об’єктивними та базуватися на політичному консенсусі;

2) Політичні партії повинні запровадити механізми внутрішнього контролю, включаючи фінансових агентів, кодекси поведінки, процедури бухгалтерського обліку, фінансові стримування та противаги, а також етичні комітети, які допомагають контролювати фінансовий менеджмент та заходи зі збору коштів;

3) Партії повинні бути зобов’язані вести професійний бухгалтерський облік та проводити більшість своїх фінансових операцій через банківські рахунки;

4) Державні підприємства та інші державні органи повинні залишатися політично нейтральними. Юридичним особам, які надають товари або послуги для будь-якої державної адміністрації та державних компаній, забороняється робити пожертвування політичним партіям. Необхідно прийняти додаткові заходи для запобігання обходу таких заборон;

5) Державна підтримка політичних партій повинна бути реалістичною і базуватися на об’єктивних і справедливих критеріях;

6) Від державних службовців не слід вимагати приєднання до політичних партій або внесення внесків як способу отримання роботи або просування по службі;

7) Незалежний та професійний аудит кампанії та фінансові звіти партії;

8) Тиск з боку НУО, міжнародних організацій, академічних вчених, і перш за все, засоби масової інформації повинні створити атмосферу, що пропагує антикорупційні ініціативи (детальніше про механізми запобігання непрозорого фінансування політичних партій – тут).

Розказати про новий механізм корупції

Тут Ви можете поділитись з нами свіжою інформацією на тему нових механізмів та/або схем корупції в Україні, про які ще не було інформації на сайті.

Розказати

Корисна лiтература

Корисна література
icon
#Статті
Money, influence, corruption and capture: can democracy be protected?
Корисна література
icon
#Книги та посібники
Політична корупція: як розпізнати та подолати?
Корисна література
icon
#Статті
Money, influence, corruption and capture: can democracy be protected?
Корисна література
icon
#Книги та посібники
Політична корупція: як розпізнати та подолати?

Долучайся!

cat

Стати
волонтером

way

Розповісти
про корупцiю

Стати волонтером

arrow

Подобається проект? - Долучайтесь
до волонтерів нашої дружньої команди!

Що ми пропонуємо

Ставши волонтером проекту "Київські антикорупційні тури", ти зможеш отримати цілу купу нових навичок та вмінь, як то розвивати креативне мислення, покращувати аналітичні здібності, вдосконалювати скіли з менеджменту, а також вчитись бути справжнім гідом!

Будемо раді працювати з тобою за такими напрямками:

icon

Організаційна підтримка

  • Допомога менеджерам проекту в плануванні та організації турів
  • Пошук потенційних учасників та формування груп
  • Підготовка презентаційних матеріалів для екскурсій
  • Підтримка зворотнього зв’язку з учасниками
  • Допомога PR-менеджеру в розповсюдження анонсів
icon

Аналітична робота

  • Пошук нових та цікавих кейсів з (анти-) корупції
  • Моделювання нових антикорупційних станцій та маршрутів
  • Участь у командних брейн-штормах
  • Підготовка дизайну нових станцій
  • Адаптація контенту під різні цільові групи
  • Створення нових інтерактивів, рольових ігор, симуляцій для учасників турів
  • Пошук найкращих локацій для екскурсій у прив’язці до (анти-) корупційних кейсів
icon

Гідування

  • Допомога менеджерам проекту в плануванні та організації турів
  • Пошук потенційних учасників та формування груп
  • Підготовка презентаційних матеріалів для екскурсій
  • Підтримка зворотнього зв’язку з учасниками
  • Допомога PR-менеджеру в розповсюдження анонсів
umbrella
pillar

Заінтригувало? :)

Тоді скоріше обирай напрямок та приходь до нашого офісу за адресою вул. Волоська 8/5, кор. 5, офіс 110-Б або пиши на наш e-mail acrec.kma@gmail.com та долучайся до команди креативних борців з корупцією!

tree
umbrella

ДЯКУЄМО!

Ваша допомога важлива

Розповісти про корупцію





umbrella

Відповімо на питання


umbrella