]

Зв'язатися з нами

acrec.kma@gmail.com

Національний університет «Києво-Могилянська академія», м. Київ, вул. Волоська 8/5, корпус 5, офіс 110-Б.

Корупція в медіа

Чи знаєте ви, що у 2018 році Україна посіла 101 місце за індексом свободи ЗМІ зі 180 досліджених країн? Перше місце дісталося вільній Норвегії, а от останнє передбачувано «виграла» кім-чен-инівська Північна Корея. Мова йде не лише про ступінь свободи журналістів та ЗМІ, а й, що важливо, ‒ про зусилля влади щодо забезпечення комфортних умов для роботи ЗМІ та поваги до їхньої свободи. Підозрюєте, чому Україна традиційно потрапляє на місця 100+ і стає «частково вільною країною»?

Що таке корупція в медіа?

Медіа-корупція – це умисне виготовлення й поширення автором та особою, відповідальною в ЗМІ за випуск інформаційних матеріалів, в офіційних друкованих виданнях, у мережі Інтернет завідомо неправдивої, викривленої інформації, виготовлення прихованої політичної або комерційної реклами, антиреклами на замовлення, із метою дискредитації іншої фізичної або юридичної особи в інтересах замовника або його посередника, з отриманням за це неправомірної вигоди

Експерти вважають, що отримання журналістом неправомірної вигоди за поширення неправдивої, умисно викривленої інформації, виготовлення прихованої реклами, антиреклами тощо на замовлення – це професійний корупційний злочин у сфері масово-інформаційної діяльності.

Чому так сталося?

За словами експерта, «корупція в ЗМІ є продуктом розпаду радянської системи» 🡪 медіа не виконують належним чином роль «четвертої влади», яка має служити суспільству й контролювати три інші гілки влади – законодавчу, виконавчу та судову.

Види корупції в медіа

  • Прихована – наприклад, виплати готівкою за публікацію конкретної статті в обхід рекламного відділу, банківського рахунку, каси й т.д. Цей вид корупції в середовищі журналістів називається «джинсою» («прогнати джинсу» = опублікувати замовну статтю). 
  • Злиття ЗМІ з органами влади, використання пропагандистського ресурсу ЗМІ як «адміністративного ресурсу».

А як щодо практики?

 У 2014 р. у звіті експертів з місії ENEMO було зазначено, що під час передвиборної кампанії до Верховної Ради України по всій країні суттєво збільшилися випадки публікацій «джинси» та «чорного піару». Також місія зафіксувала порушення Закону «Про вибори» стосовно використання рекламних матеріалів у Харкові, Чернігові, Києві, Черкасах, Івано-Франківську. 

Цікаві цифри

  • В Україні 75 % медіа належать політикам та олігархам: «Медіа Група Україна», «1 + 1 медіа», «Inter Media» і StarLight Media – належать найбагатшим людям в Україні: Р. Ахметову, В. Пінчуку, І. Коломойському, Д. Фірташу. 
  • За європейськими стандартами, практика концентрування масс-медіа в руках невеликої кількості осіб, які є представниками олігархічних кіл та політиків, є ненормальною, тому що ЗМІ в демократичних країнах a priori повинні бути вільними.  

Приклад корупції

Унаочнимо, як відбувається корупція в ЗМІ на прикладі «джинси»: 
  • Частина політичної реклами йде через загальноукраїнські рекламні агентства (РА). 
  • Так звані штаби кандидатів замовляють в РА рекламні послуги. 
  • РА через базу ЗМІ в регіонах, із якими вони співпрацюють, розповсюджують матеріали по всій Україні з вимогою: матеріал повинен міститись у позитивному оточенні, без будь-яких позначок, які би вказували на рекламний характер.
  • Таким чином, ЗМІ поставлені в умови замовником – або так (джинса), або ніяк.

Якої шкоди завдає корупція в медіа?

  • призводить до порушення права особи на отримання достовірної інформації;
  • спричиняє загострення протиріч між соціальними групами;
  • породжує недовіру до ЗМІ в суспільстві, підриває авторитет та ефективність діяльності ЗМІ.
  • є ознакою проблем у громадянському суспільстві (або навіть його відсутності).

Ознаки корупції в ЗМІ

  • очевидна залежність матеріалів ЗМІ від власника;
  • матеріал відстоює або просуває  інтереси лише однієї сторони конфлікту;
  • подібного змісту матеріал надрукований  в інших ЗМІ або в попередніх номерах того ж ЗМІ;
  • експертами є особи, які некомпетентні коментувати подію або процес; 
  • безпідставно акцентується увага лише на позитивних або негативних характеристиках суб’єкта;
  • матеріал містить елементи, які сприяють політичній підтримці суб’єкта (наприклад, партії).

Як запобігти та/або протидіяти корупції в ЗМІ?

Що може зробити держава?
  • запорукою незалежності ЗМІ є здорове громадянське суспільство.
  • необхідність законодавчо закріпити поняття «медіа-корупції» та «джинси».
  • необхідність ввести відповідальність за розповсюдження замовних матеріалів (криміналізація).
  • встановлення чітких критеріїв інформаційної продукції, що суперечить нормам суспільної моралі та відповідальності за порушення в цій сфері. 
  • необхідність законодавчо встановити критерії щодо якості інформації, яка може поширюватися через ЗМІ, оскільки це загальнодоступні (публічні) мережі інформації, що накладає на них підвищений рівень відповідальності за формування суспільної моралі та життєвих устоїв суспільства. 
  • необхідність прозорості формування та використання коштів виборчих фондів (у контексті взаємозв’язку ЗМІ та політичної влади).
Що можете зробити Ви?
  • контроль прозорості та підзвітності ЗМІ, моніторинг на предмет ознак корупції в медіа (запропоновані вище).
  • інформування про всі (ймовірні) випадки порушень.
  • участь у дискусіях, присвячених свободі ЗМІ.
  • участь у дискусіях щодо реформування державної політики та закріплення в законодавстві криміналізації медіа-корупції.
  • підвищення обізнаності у сфері корупції в ЗМІ та допомога своїми знаннями оточуючим. 

Розказати про новий механізм корупції

Тут Ви можете поділитись з нами свіжою інформацією на тему нових механізмів та/або схем корупції в Україні, про які ще не було інформації на сайті.

Розказати

Корисна лiтература

Корисна література
icon
#Статті
2018 World Press Freedom Index
Корисна література
icon
#Статті
Three ways to fight corruption in the media
Корисна література
icon
#Статті
2018 World Press Freedom Index
Корисна література
icon
#Статті
Three ways to fight corruption in the media

ЛОКАЦІЇ, ЯКІ ВІДНОСЯТЬСЯ ДО МЕХАНІЗМУ

tour_img
Корупційний матеріал

Станція, на якій ми поспілкуємося про матеріали, з яких виробляють корупцію в засобах масової інформації. Отож, скільки коштує замовлений матеріал? Хто найбільший замовник? Як не дати себе обманути та не повірити у фейк? Це та багато іншого – на нашому...

tour_img
Корупційний матеріал

Станція, на якій ми поспілкуємося про матеріали, з яких виробляють корупцію в засобах масової інформації. Отож, скільки коштує замовлений матеріал? Хто найбільший замовник? Як не дати себе обманути та не повірити у фейк? Це та багато іншого – на нашому...

Долучайся!

cat

Стати
волонтером

way

Розповісти
про корупцiю

Стати волонтером

arrow

Подобається проект? - Долучайтесь
до волонтерів нашої дружньої команди!

Що ми пропонуємо

Ставши волонтером проекту "Київські антикорупційні тури", ти зможеш отримати цілу купу нових навичок та вмінь, як то розвивати креативне мислення, покращувати аналітичні здібності, вдосконалювати скіли з менеджменту, а також вчитись бути справжнім гідом!

Будемо раді працювати з тобою за такими напрямками:

icon

Організаційна підтримка

  • Допомога менеджерам проекту в плануванні та організації турів
  • Пошук потенційних учасників та формування груп
  • Підготовка презентаційних матеріалів для екскурсій
  • Підтримка зворотнього зв’язку з учасниками
  • Допомога PR-менеджеру в розповсюдження анонсів
icon

Аналітична робота

  • Пошук нових та цікавих кейсів з (анти-) корупції
  • Моделювання нових антикорупційних станцій та маршрутів
  • Участь у командних брейн-штормах
  • Підготовка дизайну нових станцій
  • Адаптація контенту під різні цільові групи
  • Створення нових інтерактивів, рольових ігор, симуляцій для учасників турів
  • Пошук найкращих локацій для екскурсій у прив’язці до (анти-) корупційних кейсів
icon

Гідування

  • Допомога менеджерам проекту в плануванні та організації турів
  • Пошук потенційних учасників та формування груп
  • Підготовка презентаційних матеріалів для екскурсій
  • Підтримка зворотнього зв’язку з учасниками
  • Допомога PR-менеджеру в розповсюдження анонсів
umbrella
pillar

Заінтригувало? :)

Тоді скоріше обирай напрямок та приходь до нашого офісу за адресою вул. Волоська 8/5, кор. 5, офіс 110-Б або пиши на наш e-mail acrec.kma@gmail.com та долучайся до команди креативних борців з корупцією!

tree
umbrella

ДЯКУЄМО!

Ваша допомога важлива

Розповісти про корупцію





umbrella

Відповімо на питання


umbrella